
På den här sidan får du en tydlig genomgång av hur du ansöker om bostad, vad ditt intyg behöver innehålla, hur processen ser ut från registrering till avtal samt vad som väntar när det är dags att flytta in. Vi vill att du ska känna dig förberedd och trygg genom hela processen och finns här för att hjälpa dig om frågor dyker upp.
Ansökningsförfarande
-
Registrera dig som sökande på vår hemsida.
-
Ladda upp ditt antagningsintyg.
-
Invänta godkännande från oss.
-
När du är godkänd kan du söka de lägenheter som är öronmärkta för HOP.
Antagningsbesked och intyg – viktiga krav
Vi får in många olika typer av intyg, och en stor del uppfyller tyvärr inte kraven.
För att vi ska kunna godkänna dig behöver ditt intyg innehålla:
-
Namn och personnummer
-
Vilken HOP-kurs du är antagen till (HOP 1, HOP 2 eller HOP 12)
-
Kursens start- och slutdatum
-
Underskrift av närmaste chef eller HR
Intyget kan vara ett mejl sparat som PDF.
Av integritetsskäl kan vi inte ta emot dokument som innehåller listor med andra antagnas namn, även om ditt namn är markerat.
Direktiv och eventuella avsteg från ordinarie boende
Under HOP är du normalt behörig att söka möblerade 1 ROK/1ROKV på 32 kvm på Jungfrugatan.
Eventuella avvikelser från detta beslutas av:
-
C FST GEN efter hemställan från C FG/SK, eller
-
stf C HKV för pendlare och elever tillhörande HKV.
Om du får ett godkännande om avsteg ska du:
-
Ladda upp beslutet tillsammans med ditt antagningsintyg på din profil.
-
Meddela oss att du har fått ett avsteg.
Skulle lägenheterna på Jungfrugatan mot förmodan ta slut kommer vi att erbjuda möblerade 1 ROK/1ROKV i närliggande fastigheter. Du behöver alltså inte oroa dig för att stå utan bostad inför studiestarten.
När kan du börja söka bostäder?
De första lägenheterna publiceras efter årsskiftet, preliminärt februari 2026.
- Skapa en bevakning för att få ett mejl när lägenheter som matchar dina önskemål publiceras
-
Logga in och anmäl intresse.
-
Vänta på erbjudande när publiceringstiden gått ut.
-
Nya lägenheter publiceras i omgångar varje vecka tills alla elever fått bostad.
Avtal och hyresavier
Om du får ett erbjudande, tackar ja och står först i kön, får du teckna avtal.
-
Avtalet skickas för digital signering med BankID.
-
Observera att du står på avtalet – inte ditt regemente.
-
Avtalet är tidsbestämt och kan inte sägas upp.
-
Hyresavier skickas ut i förskott och ska betalas av dig.
Information om hur hyresavier hanteras finns hos ditt regemente. Frågor om avierna ställs till OrgE.
Inflyttning och nyckelhämtning
Inför inflyttning erbjuder vi flera alternativ för att hämta ut dina nycklar.
Exakta datum, tider och platser för nyckelutlämning kommer att uppdateras här när vi närmar oss kursstart.
I samband med detta kommer vi även informera om:
-
möjligheten att hämta nycklar på plats hos oss,
-
alternativ för tidigare hämtning via tilläggsavtal,
-
möjlighet att hämta nycklar på FHS under introduktionen,
-
samt hur du gör om du vill lämna fullmakt till någon annan.
Nyckelkvittering sker digitalt med BankID.
På den här sidan får du en tydlig genomgång av hur du ansöker om bostad,
Julen närmar sig och vi vill informera om våra öppettider under helgerna. Här nedan ser
Dessvärre har vi ett problem vad gäller statusen för hyresinbetalningarna. Det står att hyran är
Kontoret är stängt 31/10. Inflyttningsdag 3 november har vår reception öppet 09:00 - 15:00. Vid