Här följer information till er som ska läsa någon av HOP-kurserna under 2025:

Ansökningsförfarandet 
Registrera dig som sökande på vår hemsida. Ladda upp ditt antagningsintyg. Vänta på godkännande. Sök sedan bland de för HOP-elev öronmärkta lägenheterna.

Antagningsbesked eller intyg 
De intyg vi oftast får in ser ut på 10 olika vis och 9 av 10 är underkända. För att du ska bli godkänd måste intyget/antagningbesket ha följande information:

  • Namn och personnummer
  • Vilken HOP kurs man är antagen till
  • Från vilket datum, till vilket datum kursen ska pågå
  • Intyget ska vara signerad av chef eller HR

Intyget kan vara ett mail som är sparad som pdf. Av GDPR-skäl undanber vi att ni laddar upp intyg där det finns listor på de antagna och ni har markerat ert namn.

Direktiv  och avsteg gällande lägenheter 
Som HOP-elever är du behörig att söka möblerade 1ROKV på 32 kvm på Jungfrugatan. Har du behov av annan form av boende kan du söka avsteg från direktiven genom att maila fst-gen-genled@mil.se Får du ett godkännande ska du ladda upp det på din profil tillsammans med ditt antagningsintyg och meddela oss att du har ett avsteg. Skulle alla lägenheter på Jungfrugatan, mot förmodan gå åt, kommer vi erbjuda er möblerade 1ROKV/ROK på andra adresser i närheten. Ni behöver inte oroa er för att inte få en bostad inför studierna.

Starttid för att söka bostäder 
5 februari 2025 kommer de första lägenheterna att publiceras på webben. Du loggar då in, anmäler ditt intresse och inväntar sedan ett erbjudande när publiceringstiden gått ut. Alla lägenheter kommer inte komma ut direkt, utan vi publicerar några åt gången. Nya objekt kommer ut en gång i veckan sedan, tills alla elever har ett avtal.

Avtal och avier 
Har du fått ett erbjudande och tackar ja och är först i kön, får du teckna ett avtal. Vi sänder dig ett avtal för digital påskrift med bankID. Observera att det är du som står på avtalet, inte ditt regemente. Avtalet är tidsbundet och kan inte sägas upp. Du kommer även erhålla avierna och har skyldighet att se till att de betalas i tid. Vi aviserar i förskott, så du kommer att få första avin före skolstart. Information gällande hur du hanterar våra avier finns sedan tidigare på ditt regemente. Ställ annars gärna frågan till FST GEN GENLED/Ekonomi.

Inflytt och nyckelhämtning

Ditt avtal startar 1 augusti 2025 som är en fredag. Du måste inte hämta nycklarna just denna dag. Det går även att hämta de måndagen därefter eller samma dag som kursen startar. Du kan även lämna fullmakt till någon annan att hämta nycklarna åt dig. Även nycklarna kvitteras digitalt med bankID på plats.

Frågor 
Har du frågor får du gärna ställa de i vårt forum https://kundo.app/org/mhs-bostader/d/information-hop-elever-infor-2025/

Relaterat

Vanliga frågor

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna vi får in från boende och bostadssökande.